Middlesex 2017

Våra senaste två stipendiater Martin Ekvall och Noel Strandqvist har varit på rugbyäventyr i Middlesex, England med Sveriges U18 landslag. Här är deras reseberättelse:

”Med många skratt och bra minnen i bagaget vill vi först tacka er för den här möjligheten!

Avfärd:

Vi och dom andra ”syd-grabbarna” möttes up vid 05:00 på Kastrup med sikte på en rolig o lärorik tour till England. När vi väl anlänt till Gatwick och mött upp med våra 3 engelskbosatta pågar fick vi höra att grabbarna från norr hade fått ta en liten sväng om Amsterdam pga att en av passagerarna på deras plan tyvär fått en stroke.

Nu la vi efter i planeringen med ca 2-3 timmar men det lät vi inte påverka oss. Med glada miner och ett bra humör beslöt vi oss alla för att ta taxi till hotellet och istället vänta där.

När dom andra anslutit sig checkade vi in på hotellet och åt lite lunch för att sedan bege oss bort mot ett träningspass vilket låg 10-15 min bort(promenad).

Efter ett bra träningspass bestående av mycket rugby-skills samt en liten match så var det tillbaka till hotellet som gällde.

När vi kom tillbaka så duschade vi och samlades för ett möte ang vår gameplan och sedan delade vi in oss: forwards och backs och diskuterade vad vi skulle fokusera på, moves, vad vi ville uppnå osv osv…

Innan middagen hade vi en shirt-presentation på de startande 15 ute i skinande sol. Där vi båda vart givna vars en tröja. Sedan var det middag uppföljd med en god natts sömn.

Gameday 1:

Fredagen var kommen och det var dags för ett tufft möte mot Middlesex.

Dagen var väldigt lugn med endast en inplanerad pool-session.

När vi åkte var alla boysen nervösa men taggade så in i. Innan vi gick på planen så sjöng vi svenska nationalsången och alla blev extremt taggade. En väldigt tuff match mot Middlesex U17 men vi spelade väldigt bra då vi spelade enligt vår gameplan och vi spelade verkligen som ett lag, matchen slutade 36-5 men det speglade verkligen inte hur matchen såg ut. Vi fick sedan mat på klubben och sedan blev det hem och sova.

Lördagen började med en liten sovmorgon som vi hade gjort oss värda efter matchen igår. Vi började med frukost och efter det blev det en promenad i området runt hotellet. När vi väl kom tillbaks till hotellet så blev det en pool session som var väldigt välbehövlig eftersom allas kroppar var rätt så möra. Senare mot kvällen åt vi middag och efter det så var det court.

Gameday 2

Söndagen var äntligen här och det började med dynamic warm up sedan var det frukost. Vi packa våra väskor och checka ut från hotellet. Nu var vi påväg mot London Irish träningsanläggning Hazelwood där vi skulle spela våra två matcher mot Irish Exiles och Welsh Exiles i vad som nu har blivit en årlig turnering för junior vikings ”the irish exiles triangular series”. Start XV hade blivit nämnt dagen innan och det visade sig att vi båda startade igen vilket vi var mycket glada över.

Vi hade vår uppvärmning och sedan sjöng vi nationalsången.

Första matchen var mot ett mycket bra och samspelt ”irish exiles” där slutresultatet blev 14-0 efter ett försök i dom sista minuterna till värdarna. Men inga sura miner i sikte, vi spelade emellanåt fantastisk rugby mot ett väldigt bra lag. Så att slutresultatet var så lågt är en bragd i sig!

Halvtimme senare var det nya tag mot Welsh exiles som visade sig ligga i med en växel mer än föregående motståndare. Men vi ökade också och gav dom en jämn och tuff match. Vi lyckades även trycka in ett härligt lagförslag i andra halvlek! Slutresultat: 5-26.

Efter matchen så blev det käk och vi kollade på lite rugby som de visade på tv. Nu var det daga att ta bussen till flygplatsen. Väl när vi kom till flygplatsen och hade checkat in vårt bagage och gått igenom säkerhetskontrollen så var det dags att säga adjö till alla som skulle till Stockholm.

Vi kan säga att det har varit en väldigt rolig och lärorik resa och nu ser vi fram emot Baltic Championship.